Pages

President Termiskin Di Dunia






Presiden Iran saat ini: Mahmoud Ahmadinejad, ketika di wawancara oleh TV Fox (AS) soal kehidupan peribadinya:
"Saat anda melihat di cermin setiap pagi, apa yang anda katakan pada diri anda?"
Jawabnya: "Saya melihat orang di cermin itu dan mengatakan padanya:"Ingat, kau tak lebih dari seorang pelayan, hari di depanmu penuh dengan tanggung jawab yang berat, iaitu melayani bangsa Iran."


Berikut adalah gambaran Ahmadinejad, yang membuat orang ternganga dan kehairanan :
1. Perkara pertama yang dilakukannya apabila masuk ke pejabat presiden, beliau menyumbangkan seluruh karpet Istana Iran yang sangat tinggi nilainya itu kepada masjid2 di Teheran dan menggantikannya dengan karpet biasa yang mudah dibersihkan.


2. Bilik yang besar dan luas ruangan untuk menerima dan menghormati tamu VIP lalu beliau memerintahkan untuk menutup ruang tersebut dan menggantikannya dengan ruangan biasa yang hanya ada 2 kerusi kayu,meski sederhana tetapi tetap impresive!




3. Jika ada masa terluang, beliau gemar berbual dengan petugas kebersihan di sekitar rumah dan pejabat presidennya.
4. Langkah pertamanya adalah beliau mengumumkan kekayaan dan asetnya yang terdiri dari Peugeot 504 tahun 1977,sebuah rumah sederhana warisan ayahnya 40 tahun yang lalu di sebuah daerah kumuh di Teheran.


5. Informasi seterusnya, Presiden masih tinggal di rumahnya.Hanya itulah yang dimiliki oleh seorang presiden dari negara yang mempunyai kekuatan dari segi ekonomi,politik..itu belum ambil kira dari sumber minyak dan pertahan negara.bahkan beliau tidak mengambil gajinya, alasannya adalah bahwa semua kesejahteraan adalah milik negara dan beliau bertugas untuk menjaganya.


6. Seperkara lagi yang membuat staff2 nya kagum dengan sifatnya, adalah beg yang dibawa setiap hari selalu berisi sarapan;roti isi atau roti keju yang disiapkan isterinya dan memakannya dengan gembira,beliau juga menghentikan kebiasaan menyediakan makanan yang dikhususkan untuk presiden.




7. Hal lain yang beliau ubah adalah kegunaan Pesawat Terbang Peribadi Presiden diubahnya menjadi pesawat kargo supaya dapat memberi khidmat kepada rakyat Iran. untuk dirinya..terbang dengan pesawat biasa di kelas Ekonomi!


8. Semasa menginap di hotel, beliau meminta diberikan bilik tanpa katil yang tidak terlalu besar kerana beliau tidak suka tidur di atas katil, tetapi lebih suka tidur di lantai beralaskan karpet dan selimut.Adakah perilaku tersebut merendahkan posisi presiden?Presiden Iran tidur di ruang tamu rumahnya.Menurut akhbar Wifaq, foto2 yg diambil oleh adiknya,kemudian disebarkan oleh media masa di seluruh dunia, termasuk Amerika.


9. Sewaktu solat berjemaah, anda dapat melihat bahawa beliau tidak akan berada di saf paling hadapan.


10. Bahkan ketika suara azan berkumandang,beliau terus menunaikan solat walau di mana pun beliau berada meskipun hanya beralaskan karpet biasa.
14. Baru-baru ini beliau baru saja menerima seorang menantu. Tapi pernikahan putera Presiden ini seperti pernikahan orang bawahan.berikut disertakan gambaran pernikahan itu:


Saya suka membaca perihal Presiden Iran yang menjalani hidupnya dengan amat sederhana selaras dengan tuntutan Islam. Melalui artikel ini diharapkan dapat membuka minda kita agar insaf dan sedar bahawa bila kita berkuasa, jangan disalahgunakan kuasa yang ada dan bersikaplah seadilnya untuk kebaikan bersama.


Mudah-mudahan kita akan bertemu pemimpin sebegini sifatnya di Malaysia...mungkinkah ketemu??!! Wallahua'lam...


sumber: www.unik77.TK

2 comments:

respect him so much..
hope there will b more leader like him...

 

gerek ah.
tatau plak maseh ade pemimpin yang cmtuh.
jgn kate pemimpin.
sebenarnya nak cr org biasa yg cmneh pon da susa.
huhu.