Pages

Kalau kita boikot google, Apa alternatifnya??

Kadang2 kita selalu melihat orang ramai menggunakan google sehinggakan muncul istilah 'googling' dalam perbualan seharian. Ianya seperti colgate dimana kita membeli ubat gigi jenama lain namun masih disebut colgate ataupun maggi walaupun membeli mee goreng jenama adabi. Kat sini ingin diperkenalkan 3 enjin carian yg cool dan lebih menarik daripada google.

1. Taqwa.me – enjin carian Islam

taqwa.me


Taqwa.me ialah enjin carian baru dengan tagline “the conscious search engine”. Taqwa berfungsi seakan-akan search engine lain seperti Google tetapi dengan sedikit sentuhan islamik, yang membezakan taqwa dengan search engine lain.

taqwa.me[5]

Antaramuka taqwa sangat ringkas, hanya menampakkan kotak carian dan background wallpaper, ala Bing. Selain itu, taqwa juga mempunyai fungsi untuk flag hasil carian yang anda jumpa. Katakan link website yang serp (search engine result page) itu mengandungi unsur 18+, anda boleh flag pada butang Haram. Dan jika link website itu betul2 bersih, anda boleh click pada butang Halal.
Tujuan fungsi ini ialah membantu menapis link2 yang tidak bersih daripada hasil carian enjin taqwa, sekaligus membantu pengguna dalam menjauhkan diri daripada melakukan maksiat mata.
Link: Taqwa.me

2. Wolfram Alpha

wolfram alpha

Wolfram Alpha ialah search engine yang berfungsi untuk memaparkan data mengikut query yang masukkan, dan ianya jauh lebih versatil berbanding Google jika digunakan untuk tujuan research dan akademik.
Sebagai contoh, saya memasukkan query 3x^5-5x^3+x+m ke dalam kotak carian dan result akan dipaparkan dalam masa kurang 1 saat. Query yang saya masukkan ialah soalan matematik dan memerlukan penyelesaiaan yang panjang dan rumit.
Dengan Wolfram Alpha, soalan matematik tahap tinggi ataupun soalan2 berkaitan sains, kejuruteraan etc boleh diselesaikan dengan mudah. Ini kerana Wolfram Alpha boleh memaparkan jawapan kepada soalan yang anda masukkan beserta graph serta jalan kira, lengkap dalam masa beberapa saat sahaja.
Link: Wolfram Alpha

3. TinEye – reverse image search

TinEye ialah enjin carian untuk mencari sumber asal bagi gambar yang telah diedit, seperti penambahan watermark, superimposed dan sebagainya. Ia juga berguna untuk anda mencari gambar asal yang dalam resolusi tinggi dan bukannya gambar yang telah di-cropped atau telah di-resize.
Sebagai contoh, saya memasukkan gambar superimposed ini ke dalam tineye, dan tineye berjaya mencari gambar asal yang belum diedit, sungguh cool.


tineye reverse image search
Link : TinEye – reverse image seach

credit for jom php.com..

1 comments:

takwa dah takboleh guna??? tadi click link yg awk bg then kua benda ni...
"Due to the recent death of our partner and Chief of Development we have been unable to conitnue our services and operations. We are currently at a standstill and determining at what point should taqwa continue."